Podsumowanie 2017
To był niesamowicie pracowity rok, ale włożony wysiłek dał słodkie owoce. Teraz, z perspektywy kończącego się 2017, po kilkudniowym świątecznym odpoczynku, można dokładniej spojrzeć na to co było, zweryfikować plany i ułożyć je ponownie na nadchodzący 2018. Szczególnie ciekawie rozwój sytuacji widać po przeczytaniu zeszłorocznego podsumowania!
fot. Martyna Wróblewska
WARSZTATY
"Przez cały rok 2016 trzy razy zorganizowałem kurs wiedzy o winie i piętnaście razy warsztaty winiarskie, w tym sześć z nich dwukrotnie ze względu na duże zainteresowanie." W roku 2017 utrzymałem ilość kursów, a w Tasting Roomie zorganizowałem aż 42 warsztaty. To ponad 2 razy więcej niż przed rokiem. Jeśli dodać do tego szkolenia kadr HoReCa, zlecone degustacje i firmowe eventy to poprowadziłem w 2017 ponad 100 różnego rodzaju degustacji.
W 2016 pisałem też, że "piątego biegu na razie nie wrzucam, zachowując pewne rezerwy i tajemnicę, a odpowiednie biznesplany pozostawiając głęboko w szufladzie. To czy go wrzucę okaże się do końca 2017 roku". No i okazało się. Z końcem września zrezygnowałem z ciepłej posady na etacie, by w pełni zająć się edukacją winiarską, usługami sommelierskimi i tworzeniem marki własnej MS-Sommelier.
MISTRZOSTWA
W 2017 osiągnąłem też jak dotąd najlepszy rezultat podczas Mistrzostw Polski Sommelierów, zajmując 2 miejsce. Cicho liczyłem, że znów znajdę się na podium po ubiegłorocznym miejscu trzecim, ale awans o jedno oczko był dla mnie ogromnym sukcesem. Galeria sław na stronie Stowarzyszenia wygląda coraz bardziej interesująco...
fot. Olaf Kuziemka
STRONA INTERNETOWA
Strona www.ms-sommelier.pl rozwija się bardzo obiecująco, szczególnie od momentu gdy skupiłem się na własnej działalności, stronę miesięcznie odwiedza ponad 10 tysięcy użytkowników (UU). Pojawią się pewnie głosy, że to dzięki sponsorowanym postom na facebooku. Analizy mówią jednak co innego! Wejścia na stronę z social mediów stanowią tylko 10% wejść z wyszukiwarek! To pokazuje, że Facebook i Instagram są tylko mediami wizerunkowymi i praktycznie nie generują ruchu na stronie (przynajmniej tak jest w moim przypadku).
Wynik zawsze mógłby być lepszy, szczególnie że ze względu na ilość zleceń w ostatnim kwartale publikowałem mało artykułów.. obiecuję poprawę.
PROJEKTY
Nie mógłbym też nie wspomnieć o projekcie Red Selection, który powstał w Poznaniu wewnątrz konceptu Młyńska 12. Red Selection to wyjątkowa kolekcja czerwonych win, od uznanych producentów (Ornellaia, Luce, Mazzei, Chateau Kirwan, Vega Sicilia itp) i często reprezentowane w kilku rocznikach i formatach. Chociażby słynna Sassicaia reprezentowana jest rocznikami 2001, 2007, 2010 i 2014, ale są też Guidalberto (druga etykieta) i Le Difese (trzecia etykieta) oraz butelki Magnum i Jeroboam... Red Selection jest kontynuacją karty restauracji The Time, dlatego każdą butelkę z kolekcji można zamówić do stolika.
PLANY NA 2018
Dzięki Waszemu zainteresowaniu, mam powody by zwiększać ilość warsztatów, na nawet kursów wiedzy o winie. Dotychczas organizowałem kursy w styczniu, kwietniu i listopadzie, ale już wiem, że zorganizuję dodatkowe terminy (na termin styczniowy nie ma już miejsc, a na kwiecień zostały ostatnie).
Jak co roku Stowarzyszenie Sommelierów Polskich zorganizuje Mistrzostwa Polski. Naturalnym jest, by po trzecim i drugim miejscu, myśleć o zwycięstwie. Trzeba być jednak świadomym, że sommelierskie zawody są jak sport. Jest wielu świetnych sommelierów, a na końcu i tak decyduje dyspozycja dnia. Powtórzenie podium jest planem, a Mistrzostwo marzeniem, które spróbuję ziścić.
Zmiany będą widoczne także na stronie internetowej. Od nowego roku rezygnuję z ocen win! Tak, serio, rezygnuję. Nie będę opisywał każdego wina, które wpadnie mi do kieliszka, ale tylko takie które są tego warte, tylko te, które rekomenduję ze względu jakość, niszowość czy relację cena/jakość. Spokojnie, po opisie poznacie, które wino jest bardzo dobre, a które klasy światowej...
Wszystkim moim czytelnikom życzę by 2018 był jeszcze lepszy od obecnego, pełen radości, pomyślności i świetnych win.